Door op 3 juli 2017

Binnenstadsconciërge als aanspreekpunt schoon en veilig centrum

Eén van de grootste ergernissen van veel inwoners van Bergen op Zoom is zwerfvuil, zowel in wijken als de binnenstad. Niet bepaald het visitekaartje waarmee je als gemeente hoge ogen gooit. De PvdA stelt daarom voor met stads- en wijkconciërges te gaan werken. Die moeten, óók in het weekend, snel ter plekke kunnen zijn om rommel op te ruimen.

In een brief aan het college schrijft de PvdA fractie dat het natuurlijk lovenswaardig is hoe de gemeente probeert het centrum en de gemeente zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor toeristen en (toekomstige) bewoners, maar dat de aanblik ervan wel mede wordt bepaald door zaken als rondslingerend afval en grafitti. “Sommige bezoekers maar ook bewoners nemen het helaas niet zo nauw met de regels. De PvdA fractie vindt dit geen sociaal en zeker geen aanvaardbaar gedrag.

In de brief wordt de suggestie gegeven om een voor de binnenstad een conciërge aan te stellen, die tevens een signalerende functie heeft bij het beheer van de openbare ruimte. Deze moet bovendien direct bereikbaar zijn via een telefoonnummer of e-mail.

Bewezen succesvol

In andere gemeenten, zoals in de Randstad, werkt men al met een dergelijk systeem van wijkconciërges en dat werpt vruchten af. Bewoners kunnen overlast melden, de conciërge zorgt dat het zwerfvuil opgeruimd wordt. Een binnenstadsconciërge hoeft niet per definitie een betaalde functie te zijn; “Ook vrijwilligers of medewerkers van instellingen als Stichting Samen Werken zouden deze taak op zich kunnen nemen.”

Niet alleen binnenstad

Het idee hoeft zich zeker niet te beperken tot een stadscentrum, uiteraard zijn er méér wijken in Bergen op Zoom die te maken hebben met vervuilingen en vernielingen. Bovendien zien ze aanvullende rollen die een stads- of wijkconciërge kan vervullen. Als meldpunt voor overlast van (zwerf)afval en vervuiling of vernielingen maar ook als aanspreekpunt voor bewoners met ideeën en suggesties om de buurt schoon, heel en veilig te houden. Wellicht in een samenwerking met Stadlander.

In gemeenten waar men al wijkconciërges kent, blijkt een preventieve werking uit te gaan van hun aanwezigheid. De PvdA fractie vraagt het college eens uiterst serieus naar dit idee en de resultaten elders te kijken.

Brief aan het college: binnenstadsconcierge.pdf

Waar ben je naar op zoek?