Door op 21 april 2017

Culturele diversiteit is ons échte erfgoed

Bergen op Zoom – Het cultureel erfgoed van Bergen op Zoom is van de gehele bevolking en behoort aan iedereen. Ook aan mensen met een andere culturele achtergrond. De PvdA constateert dat er in Bergen op Zoom weinig aandacht is voor diversiteit. Wij vinden dat het hanteren van een code ‘Culturele Diversiteit’ behoort tot de beginselen van goede governance en vanzelfsprekendheid zou moeten zijn. De PvdA vindt dat de culturele sector ernaar moet streven een afspiegeling te zijn van de Bergse samenleving.

De Bergse cultuur is bijzonder en uniek. Het Bergse DNA is ontstaan uit eeuwen van migratie en bevolkingsstromen. Kooplieden, militairen en uitoefenaars van ambachten kwamen van heinde en verre naar Bergen op Zoom en drukten elk hun eigen stempel op onze samenleving. Van Engelse wolhandelaren uit de Middeleeuwen tot de Schotse militairen uit de 80-jarige oorlog, de Belgische oorlogsvluchtelingen van 1914 en uiteindelijk de mediterrane migranten van de naoorlogse en huidige tijd. Het maakt Bergen op Zoom tot de kleurrijke en cultureel diverse gemeente die het vandaag de dag is. Dat is wat onderscheid Bergen op Zoom van de rest van Nederland.

De PvdA vindt daarom dat de musea in Bergen op Zoom zeker aandacht moeten besteden aan culturele diversiteit, en een afspiegeling van bevolkingsgroepen in de samenleving moeten representeren. We kennen al een migratiezaal in Het Markiezenhof, maar wat de PvdA betreft is er méér mogelijk.

Storytelling: het verhaal van de vlucht en de migratie

De digitale etalage erfgoed en maquettes over gastarbeiderspakhuizen en buurten met verhalen over de eerste generatie gastarbeiders in Bergen op Zoom. In het kader van ‘storytelling’ is dit verhaal in Het Markiezenhof voor een breed publiek te presenteren. En de storytelling en het levend houden van herinneringen gaat verder. Inmiddels naderen we een periode van 50 jaar Marokkaanse en Turkse migranten; de Belgische migratie ligt inmiddels zelfs meer dan een eeuw achter ons. Het concept van storytelling biedt een unieke en perfecte gelegenheid om de ervaringen en de verhalen van de Marokkaanse, Turkse migranten, Belgische vluchtelingen van België naar Bergen op Zoom in de Eerste Wereldoorlog voor een breed publiek te presenteren en in de Bergse geschiedenis vast te leggen.

Bepaalde verhalen zijn van alle tijden en keren terug. Zoals de inwoners van Antwerpen in 1914 naar Nederland vluchtten voor het oorlogsgeweld, en hier in Bergen op Zoom een warm welkom vonden, zo hebben we nu opnieuw te maken met vluchtelingenstromen uit oorlogsgebied. Ditmaal verder weg, in Syrie en Irak. Maar dat maakt het leed en de ellende niet minder. Oorlog kent alleen maar verliezers. En het vertellen van verhalen helpt mensen om het verlies te verwerken en een plaats te geven.