30 januari 2014

“Even geen tijd voor politiek”

Eenmaal per week speelt wethouder Ad van der Wegen (51) uit Bergen op zoom trompet in een  dweilorkest. ‘tijdens carnaval is er geen onderscheid tussen boer en notabele.’

In een stad die tachtig carnavalsbandjes telt, maakt Ad muziek in de groep die doorgaat voor D’Opeloze, oftewel ‘de hopelozen.’ De formatie kent ruim dertig leden en kenmerkt zich door een gebrek aan regie. ‘Bij ons gaat het om muzikale vrijheid en improvisatie. Waar de meeste orkesten een vast repertoire afwerken, spelen wij nooit hetzelfde. Iemand zet een nummer in, de rest volgt.’ De geboren en getogen Bergenaar, die al sinds zijn vijftiende trompet speelt, kwam via zijn dweilband in aanraking met de lokale politiek. ‘Voormalig voorzitter van ons orkest en oud-wethouder, Kees Bakx, heeft mij warm gemaakt voor het politieke werk.’ Tijdens ‘vastenavend’ staat de politiek echter  volledig stil. ‘Dan voeren we bijvoorbeeld geen campagne. Iedereen hijst zich in de traditionele boerenkiel met rode zakdoek en laat zich onderdompelen in de feestvreugde. Dat is ontzettend ontspannend. Voor even ben ik geen wethouder, maar lid van de hopelozen.

Link naar originele artikel.

Waar ben je naar op zoek?