Door op 6 juli 2016

LHTB’ers moeten zich niet laten gijzelen door de angst!

Er zijn geen woorden om de waanzin van Orlando te beschrijven. Negenenveertig doden en 53 gewonden vielen bij de slachtpartij in de disco. Vermoord, afgeslacht. Omdat ze homo zijn.

Het is een dieptepunt in een ontwikkeling die niet op zich staat. Geweld en intolerantie tegen homo’s komt overal voor. Deels vanuit religie, deels vanuit onbegrip of onbekendheid en soms -zoals nu in Orlando- vanuit een terroristische ideologie. Een geradicaliseerde Amerikaanse jongeman van Afghaanse afkomst voerde deze éénmansactie uit. Naar nu blijkt, leidde de dader een dubbelleven: voor de buitenwereld getrouwd en hetero, maar tegelijk bezoeker van gayclubs.

Homo’s zijn bang voor radicalisering. Want wat in Orlando gebeurt, kan zomaar in Europa of in Nederland gebeuren. En dat moeten we tegengaan. Actief, door alert te zijn op signalen dat mensen -helaas vooral jongeren met een kansarme achtergrond- afglijden naar een gevaarlijke ideologie.

Als PvdA’er en als lokaal volksvertegenwoordiger zet ik mij in voor de rechten van LHTB’ers (lesbiennes, homo’s, transgenders en biseksuelen). Ik weet dat ook in Bergen op Zoom de angst onder homo’s is toegenomen door de gebeurtenissen in Orlando. Angst voor de radicale bewegingen, angst voor aanhangers van dictators die roepen dat mensen met een andere seksuele geaardheid minderwaardig zijn. Angst om grootschalige (internationale) gay-events bij te wonen, zoals de Roze Maandag in Tilburg of de Canal Pride in Amsterdam.
De samenleving – en vooral de LHTB-gemeenschap- moet zich echter niet laten gijzelen door deze angst. Wat we nu nodig hebben, is een éénduidig beleid op twee sporen: enerzijds preventief, met voorlichting en gerichte campagnes om vooroordelen tegen te gaan; anderzijds handhavend, met een ondubbelzinnig optreden tegen discriminatie en anti-homoagressie.
De PvdA staat voor dit beleid. Landelijk én lokaal! Als het aan de PvdA ligt, gaat er geen enkele overheidsopdracht naar bedrijven die homo’s buiten de deur houden. Als het aan de PvdA ligt, krijgen organisaties die een anti-homobeleid voeren of sentimenten tégen homo’s aanwakkeren geen cent subsidie. Want wie anderen buitensluit, die diskwalificeert zichzelf!  Ook verwachten wij van scholen, zorginstellingen en maatschappelijke organisaties dat zij een actieve bijdrage leveren aan het versterken van de homo-acceptatie.

Het is een taak van de PvdA om te werken aan een sociale samenleving waarin homo’s gelijke rechten hebben en gelijkwaardige mensen zijn. De PvdA zet zich daar keihard voor in. Oók in Bergen op Zoom!

Han Verbeem,
Fractielid