PvdA wil bewoners meer betrekken bij besteding gemeenschapsgeld

Door Joey van Aken op 26 februari 2018

Burgerbegroting

De PvdA Bergen op Zoom wil graag de burgerbegroting (BoZ Begroot) introduceren in de gemeente Bergen op Zoom. Een burgerbegroting is een besluitvormend proces waarin burgers meedenken en onderhandelen over het verdelen van publieke geldbronnen. Bijvoorbeeld van de gemeente of maatschappelijke partijen. Daardoor komen burgers dichter bij de besluitvorming van de gemeentebegroting. En bij de gemeente. De burgerbegroting gaat dus over zeggenschap, maar ook over gemeenschapsvorming. In (onder andere) Breda en Oldebroek gaan bewoners hiermee aan de slag. In het dorp Geffen (gemeente Oss) wordt zelfs de gehele begroting participatief aangepakt, aldus Joey van Aken lijsttrekker PvdA Bergen op Zoom.

Buurtcontracten en buurtbudgetten

Leefbare buurten maak je samen. De bewoners onderling en samen met bedrijven, instellingen en de gemeente. De rol van de gemeente Bergen op Zoom is om ruimte te laten aan de bewoners en om de buurten toegankelijk te maken voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Maar de hoofdrol is voor de bewoners. Die moeten hun rol dan wel kunnen spelen, aldus Adam Ahajaj kandidaat-raadslid PvdA Bergen op Zoom. Daarom maakt de PvdA Bergen op Zoom zich bijvoorbeeld sterk voor buurtbudgetten (voor activiteiten die de samenhang in de buurt bevorderen) en buurtcontracten (extra geld en aandacht voor wijken die het nodig hebben). Meer zeggenschap zorgt voor een verbetering van het woonklimaat. We willen nu de volgende stap zetten: meer ruimte voor initiatieven van bewoners.

Invloed en zeggenschap, ‘ik verfris de lokale democratie’

In een gezonde democratie verdienen inwoners invloed en zeggenschap op het bestuur en in de buurt. De PvdA Bergen op Zoom stimuleert initiatieven waarmee inwoners meer zeggenschap over hun eigen buurt krijgen en er zo een open en diverse samenleving ontstaat. Daarom heeft PvdA lijsttrekker Joey van Aken zich aangesloten bij het initiatief ‘ik verfris de lokale democratie’.

Joey van Aken

Ik ben 31 jaar oud en samen met mijn vriendin woonachtig in Halsteren. Ik ben wethouder Wonen & Volkshuisvesting (+ Stedelijk Ontwikkeling), Volksgezondheid, Zorg (Jeugd en WMO) en Jongerenparticipatie in ons mooi Bergen op Zoom. De plek waar je wieg stond en de grootte van je portemonnee mogen niet bepalen of je mee kan doen

Meer over Joey van Aken