De Bergse gemeentepolitiek moet open en eerlijker

De afgelopen jaren is onze gemeente bestuurd op een manier waar wij niet trots op zijn. Van transparante gemeentepolitiek is te weinig sprake geweest. In ‘de achterkamertjes’ zijn te vaak belangrijke dossiers geregeld. Wij vinden dat te weinig ruimte is geboden om het debat in de gemeenteraad te voeren. Vaak zijn persoonlijke vetes en eigen belangen belangrijker geweest dan de inhoud. Met dezelfde partijen aan de knoppen gaat dit niet veranderen. De PvdA wil dit fundamenteel anders. Wij willen werk maken van een open en transparante gemeentepolitiek waarbij wij moeilijke onderwerpen niet uit de weg gaan. Wij communiceren open en eerlijk over meevallers én tegenslagen. Het college gebruikt op deze manier de gemeenteraad als controlerend orgaan, waar zij voor bedoeld is.

Wat zijn onze ideeën voor de komende vier jaar?

1. Wij voeren zo veel mogelijk discussies in de openheid en niet achter gesloten deuren.
  2. Wij nemen afscheid van de ‘dorpspolitiek’ en werken aan een professionele, lokale politiek met ambities en kwaliteit.
  3. Wij luisteren naar onze inwoners. Wij leggen uit wat wij wel en niet hebben gedaan en waarom niet.
  4. Wij maken werk van betere dienstverlening vanuit de gemeente en wij gaan hierbij uit van het goede in de mens.
  5. Wij communiceren als gemeente tijdig en op een begrijpelijke manier.
  6. In onze gemeente maken wij minder gebruik van dure, externe bureaus. Wij streven naar het opbouwen van lokale deskundigheid, bijvoorbeeld over het binnenhalen van subsidies uit Den Bosch, Den Haag en Brussel.
  7. Wij waarderen burgerinitiatieven van onze inwoners. Wij gaan met iedereen in gesprek.
  8. Wij zetten in op een burgerbegroting, leefbaarheidsbudgetten en groenbudgetten voor de buurt.
  9. In onze gemeente verdienen alle wijken en kernen aandacht. Wij zorgen voor de levensvatbaarheid van onze wijken en kernen met, waar realistisch, een basispakket per kern: buurthuis, gratis wifi-aansluiting per centrum, ov-aansluiting, basisschool, pinautomaten, sportvoorziening en buurtsupermarkt. Wijk en kerngericht werken zal de komende jaren de uitgebreide aandacht van het gemeentebestuur moeten hebben.
  10. In onze gemeente zijn gebouwen met de functie van buurthuizen belangrijk voor het sociale karakter van onze wijken en kernen.