Zoet-Zout discussie Volkerak-Zoommeer

6 oktober 2019

Over de zoetwatervoorziening in West-Brabant en Zeeland, en over de voorgenomen verzilting van het Volkerak-Zoommeer, is veel te doen. Daarom kwamen de PvdA-fracties van waterschappen, PS, WS en de betrokken afdelingen vrijdag 4 oktober bij elkaar om over het verziltingsbesluit te spreken. De PvdA-fractie van waterschap Brabantse Delta heeft hiertoe het initiatief genomen. We waren te gast in het fractiehuis van de gemeente Bergen op Zoom, waarbij beleidsadviseur Tiny Arts de problematiek uiteenzette. Het Volkerak/Zoommeer is nu relatief zoet maar wordt gaandeweg steeds brakker en zal uiteindelijk ongeschikt worden als watervoorziening voor de land- en tuinbouw. Tenzij er water ingepompt blijft worden vanuit de grote rivieren. De minister ziet geen heil in dit ‘water naar de zee dragen’ en wil een radicale watersysteemverandering: het Volkerak krijgt een zoutgehalte (14 gr per liter) met een natuurlijke doorstroom via het (hernieuwde) getijde van oa de Grevelingen. Ook voor de ‘vergeten plassen’ van de Binnenschelde en het Markiezaatsmeer zal een oplossing gevonden moeten worden. Zoetwater voor de landbouw en natuur zal uit een andere toevoer moeten komen. Zoals de (heraangelegde) Roode Vaart bij Zevenbergen, al dan niet door te trekken via een buisleidingverbinding naar Tholen. Ook het effluent van rwzi Bath biedt potenties als landbouwwater, als de zuiveringsinnovaties verder doorzetten. Vooralsnog zitten er de nodige haken en ogen aan het besluit, niet in het minst door het geldtekort. Want ook de regionale overheden zullen financieel (mede) aan de lat moeten staan. En het gaat om vele tientallen miljoenen. Dat hebben provincies en gemeenten niet op de plank liggen.

Na afloop van de uiteenzetting en onderlinge discussies, was er nog een korte rondleiding naar de Waterschans langs het oude Havenkwartier van Bergen op Zoom (De Ham, nieuwbouw ScheldeVesting, de heraanleg van het oude Havenkanaal) waarbij de historische verbinding Zoommeer – stedelijk water opnieuw zichtbaar wordt. Want van alle stedelijke gebieden zal Bergen op Zoom het meeste merken van de verzilting.