Woningbouw Waterfront

4 april 2024
Vorig week waren er informatieavonden over het woningbouwproject Waterfront. Waterfront is het gebied rondom de Binnenschelde. In het Groot Arsenaal gaven het college, de ambtelijke organisatie en stedenbouwkundig bureau VOIDS een toelichting.
Namens onze fractie was Cas Respen aanwezig. Het was een positieve en bondige avond waarin de eerste contouren werden gepresenteerd. Per deelgebied werden verschillende schetsen en scenario’s gepresenteerd. Voor ons als GL/PvdA is van belang dat er betaalbare woningen worden gebouwd. Daarom hebben wij een motie ingediend bij de afgelopen begrotingsbehandeling waarin het 30-40-30 principe (goedkoop, middel en duur) is opgenomen. Deze motie is in ruime meerderheid aangenomen.
Bij Waterfront zullen ongeveer 1500 woningen verschijnen. De grootste invulling van het aantal woningen gaat naar alle waarschijnlijkheid gebeuren tussen het Maakkwartier (het huidige woonwagenkamp), de Spaensche Scharen en de Boulevard. De overige gebieden, aan de rand van de Bergse Plaat en een gebied tussen de Plaatvliet en de Molenplaat, zullen nog invulling krijgen als het gaat om woonvormen en recreatie, met natuurlijk aandacht voor de natuur. Hierover verwachten we de komende jaren nog te spreken met omwonenden en de gemeenteraad.
Daarnaast viel ons op dat er ruimte is voor circulaire bouw binnen het woningbouwproject. Door in de hoogte te bouwen, is er meer ruimte voor groen. We zijn positief over de breed opgezette burgerparticipatie. Alle omwonenden zijn geïnformeerd per brief. De omwonersavonden waren afgeladen vol. Tot slot wordt een enquête verspreid onder de omwonenden. De presentatie die gegeven is kunt u terugvinden op de website www.bozbouwt.nl.