Nanny bezoekt Seppe: “Meer dan alleen een vliegveld”

29 januari 2023

Afgelopen week kreeg onze collega Nanny Nuijten Van Aard een rondleiding op Breda International Airport. In de volksmond beter bekend als Seppe. Als kandidaat Statenlid weet Nanny als geen ander wat er leeft in onze provincie op het gebied van verkeer, vervoer en mobiliteit.

Zo vertelt Nanny: “Breda International Airport een unieke ervaring! Bijna teveel om op te noemen. Je kunt er genieten van een hapje en een drankje, je kan vliegtuigspotten én een bezoek brengen aan het luchtvaartmuseum. Je kunt je inschrijven voor een proefles vliegen of waag een duopsprong bij de parachutisten vereniging. Ook vind je er bedrijven die gekoppeld zijn aan alles wat met vliegen te maken heeft, zoals onderhoud, service, opleidingen, tankstation voor de traumahelikopter en zeker niet onbelangrijk de luchtvaart meteorologische informatie, KNMI, Orbifly en NOTAM flight planning Benelux.

Ik vind dat de spottersplek apart aandacht mag hebben. De spottersplek is ontstaan vanuit de gedachten; mensen die hun buren kennen voelen zich veiliger, zijn minder eenzaam én gelukkiger. De levendigheid van de buurt wordt vooral bepaald door de planning en het onderhoud van de buurt en de sociale betrokkenheid van de mensen die er wonen.

Om de strijd aan te gaan tegen sociale depressie hebben we de Social Sofa ontwikkeld: een betonnen bank voor buiten. Bij Social Sofa geloven wij dat elke straat een Social Sofa nodig heeft. Door samen de bank met mozaïek te bekleden ontstaat een vriendschap voor het leven en is het mogelijk om te genieten van alles wat er op het vliegveld plaatsvindt.

In het vliegend museum tref je een prachtige replica van de Wright Flyer uit 1903, een unieke reconstructie van een echte Messerschmitt Me 109, Tiger Moth uit 1939, Piper Cubs, een Auster AOP Mk V. Je vind er een ATO (approved training organisation) erkende vliegschool, waar alle mogelijke vliegopleidingen worden aangeboden en voldoen aan de Europese normen. De zonneauto Solar of gyrocopters worden er getest. Laat me zeggen, het is zeker de moeite waard om een kijkje te gaan nemen of hun website te bezoeken. https://www.breda-airport.eu/