(Jeugd)zorg moet voor iedereen bereikbaar en toegankelijk zijn

(Jeugd)zorg moet voor iedereen bereikbaar en toegankelijk zijn. Voor de PvdA is de eerste prioriteit ten alle tijden het bestrijden van armoede. Elk kind in armoede is er één te veel. Elk kind verdient een goede start, zodat het een fundament heeft om op terug te vallen. Wij zorgen ervoor dat iedereen mee kan doen in de samenleving, waarbij niemand aan de kant hoeft te staan. Onze missie (hierbij) is ervoor zorgen dat de zorg en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (hierna: WMO) toegankelijk is voor iedereen, zonder uitzonderingen.

Wat zijn onze ideeën voor de komende vier jaar?

1. Wij willen werk maken van een samenleving waarin ouderen gelukkig oud worden.
  2. Wij gaan voor een keukentafelgesprek tussen inwoner en consulent. Wij gaan voor een integrale aanpak waarbij overbruggingszorg wordt ingezet om een zorgval te voorkomen.
  3. Ouderen krijgen de kans om zo lang mogelijk te blijven waar zij willen wonen.
  4. Op maat gemaakte begane grondwoningen die goed bereikbaar zijn met openbaar vervoer en een gemeenschappelijke ruimte hebben. Basisvoorzieningen zoals een supermarkt zitten op loopafstand.
  5. Wij zetten in op zorg die dichtbij, toegankelijk, beschikbaar en betaalbaar voor iedereen is. Daarbij kijken wij naar zorg en draagkracht. Daarnaast streven wij naar samenredzaamheid waarbij het eigen sociale netwerk wordt ingezet.
  6. Wij zetten in op actief overleg met onze ouderenbonden om kansen voor ouderen te verzilveren. Vrijwilligers binnen de ouderenorganisaties zijn cruciaal door hun contact met de ouderen. Deze vrijwilligers moeten wij koesteren en geld vrij blijven maken om ze te ondersteunen. Op deze manier houden de ouderenbonden activiteiten voor ouderen zo goedkoop mogelijk.
  7. Wij zetten onze inwoners in de (mantel)zorg in het zonnetje en spreken onze blijk van waardering uit.
  8. Wij pakken de lange wachttijden aan bij de thuishulp WMO en de Deeltaxi WMO.
  9. Wij streven naar een inkomensafhankelijke bijdrage voor de WMO.
  10. De gemeente moet (particuliere) initiatieven ondersteunen voor het realiseren van woongroepen voor ouderen.
  11. De openbare ruimte moet toegankelijk en obstakelvrij zijn voor ouderen en mindervaliden.
  12. Wij willen bouwen aan een Bergen op Zoom als dementievriendelijke gemeente. Dit willen wij bereiken door werk te maken van aangepaste woonvormen en activiteiten.